maandag 27 september 2010

Sala Sala Sala sala manca !!!!

Hoi volgertjes allemaal,

Het is nu al een tijdje geleden dat ik geblogd heb, maar de tijd vliegt hier vooruit en ik heb ook niet altijd internet toegang. De eerste lesweek is ondertussen al voorbij, ze was een beetje chaotisch, maar bon, alles gaat wel op z'n plooi vallen. Ik heb 1 Engelse les gevolgd en die was echt VERSCHRIKKELIJK, ze was volledig in het Spaans en m'n spreekt hier Engels met een Spaans accent, no me gusta. Dus gaan we nu proberen de toestemming te krijgen van Gent om alle vakken in het Spaans te volgen, wat natuurlijk veel interessanter is voor ons. Onze eerste les Portugees was ook super lachwekkend, er wordt hier veel gebabbeld in de lessen en Portugees is niet echt een gemakkelijk taal om uit te spreken, vrij nasaal. Het is ook vrij verbazend hoe weinig mensen hier Portugees spreken, ondanks het feit dat het buurlanden zijn. 
In Gent staan we blijkbaar wel al een stapje voor op de zaken, veel lessen van het 3de jaar komen overeen met lessen uit het tweede jaar, dus die volgen we niet of we proberen lessen te volgen uit het 4de jaar. Morgen moet Tina zich als eerste gaan inschrijven. Je gelooft het of niet, maar alles gebeurt hier nog schriftelijk. Voor de inschrijving moesten we een afspraak vastleggen op voorhand. Bijna niets gebeurt hier elektronisch, ze hebben hier wel een platform dat Studium heet, zoals Minerva, maar ik heb de indruk dat het een vrij recent gegeven is en dat ze totaal nog niet gewoon zijn het te gebruiken. Voor elke les moeten we ook een ficha invullen, waar al onze data opstaan inclusief foto, die moeten we dan afgeven aan de prof, zodanig dat die onze smoelen herkent. 

De meeste studenten hier in  de Facultad de Filología zijn trouwens Erasmussers, of van een één of ander buitenlands programma,dat geeft wel nog een vreemde combinatie bij momenten. Mijn piso ( appartement) ligt op zo'n 10 à 15 min wandelen van de faculteit, maar ik vind dat fantastisch. Het is geen straf om door Salamanca te lopen, misschien wel in de winter, we zullen zien, want naar het schijnt kan het hier super super koud worden. Dat is nu al te merken, want vanmorgen om 9h was het hier blijkbaar maar 6°C ( allez, het is van horen zeggen hé), maar als het zonnetje schijnt is het hier zalig en de Spanjaardjes kruipen dan ook massaal uit hun hollekes om af te spreken op één van de vele terrasje of prachtige pleintjes. De mensen zijn hier heel hartelijk en muy hablador, ze spreken je direct aan en stellen je vragen, dus je kan wel zeggen dat het een cultuurverschil is bij België. Gisteren zat ik bijvoorbeeld te genieten van het zonneke in een parkje met gitaarmuziek op de achtergrond, toen een inwoner van Salamanca spontaan begon te babbelen met me en me een rondleiding door de stad voorstellen. 

Verder van de rest wordt er hier veel en laat uitgegaan, maar dat zal ook wel veranderen nu het schooljaar deftig zal beginnen. Ik merk dat er banden worden gesmeed en dat doet me echt deugd, want in het begin had ik het echt wel vrij moeilijk met het oppervlakkig, artificieel gedoe, vooral op de zogenaamde Eramusfeestjes. Deze avond bijvoorbeeld zijn er wat mensen komen eten op kot en het was een gezellig boeltje. Ook tussen de meisjes op kot hier gaat het er al aangenamer aan toe. Ik ben benieuwd naar het laatste Spaanse meisje dat nog moet toekomen ! :)

Voila, ik weet niet zo goed meer wat te schrijven op dit ogenblik,

dus tot schrijfs, mails, skypes of blogs ! 

4 opmerkingen:

  1. Hola señorita!

    't is best wel leuk nog es iets op je blog te lezen. Vooral de zonnige momentjes op je pleintjes spreken me aan. Als ook je ervaring met die, how do you say it, Salamancaan? :p Heb je zijn uitnodiging aanvaard? Of ben je uiteindelijk mooi ter plaatse blijven zitten? Tell me!

    't verbaasde me enigszins te horen dat er nog zoveel met de hand gedaan wordt. Zo onderontwikkeld is Spanje toch niet? En een een studentenstad als deze mag wel mee zijn met de 'mode' neen? How ackward :D
    Ah, m'n presentación zal gaan over las Islas Canarias, srr. Maar feel free om me vanalles en nog wat te vertellen over Salamanca ;)

    Besos!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Tili,

    Het is niet erg hoor :p, heb vorige week ne kerel ontmoet van Islas Canarias, mocht ik hem ooit nog eens terugzien zal ik eens wat info vragen voor jou :p. Jap, de pleintjes zijn fantastisch, Agnes en ik zijn ons gisteren of eergisteren ( don't remember) in de zon gaan liggen, het is de zaligheid zelve.

    Diene kerel heeft me nog een berichtje gezonden, maar kvind het eerlijk gezegd maar een beetje louche, hij was wel sympathiek enzo, mabon, kmoet het ook niet gaan zoeken é :p, ik zal de rondleiding wel met iemand anders doen.

    Ondanks het feit dat Salamanca zo'n studentenstad is, is het hier toch een beetje onderontwikkeld :), alles gebeurd hier op papier, echt verschrikkelijk, wat het inschrijven wel moeilijker maakt omdat je voor alles een afspraak nodig hebt, deuh.
    Nu blijkt dat we vakken tekort hebben, wat dus echt suckt, en dat ene vak dat ik wil doen, mag ik niet doen! grrrr

    Me echas a menos chica !
    Als je eens wilt skypen, weet het me te zeggen he !
    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heyla meid,

    ben weer op kot. 't was een kort weekend want heb zaterdag in kortrijk en poperinge gezeten voor eindwerk. Ben misschien een goeie 24u thuis geweest dit weekend, nja. You gotta do what you gotta do...

    wat je van die kerel zegt, is misschien wel waar. 't kwam me zo al een beetje over in je blog. Daarmee dat ik vroeg wat er nu van gekomen was ;) ik ken je toch wel een beetje hoor chica :D

    Beetje beuh van heel dat inschrijven, vakken tekort gedoe :s hopelijk valt alles toch nog op z'n plaats. Geef het wat tijd.

    Me echas a menos también! You don't know what you got until you lose it. Mja, moet es kijken hoe het zit met dat skypen, want dat moet er inderdaad wel es van komen ;) We horen/schrijven/typen elkaar nog.

    Hasta luego! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. VIND IK LEUK!!!
    GO Sofie.
    (Hier druk druk druk, tell you all about it when druk passes ;-P)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen